Followers

Saturday, November 13, 2010

Keretapi Tabiyah Manusia

Pnah naik komuter? takpun naik LRT ke? atau naik monorail? Ok la tak pun bas mini la.Bas ting tong ting tong tu.

Kalau komuter,train tu berenti kejap je, amik penumpang, pastu bunyi2 nee noo nee noo pastu pintu tetutup automatik kan.

Maka waktu tu abang2 kakak2 yang bekejar2 nak masuk train, pun tak sempat masuk..... tpksa la tunggu lagi 45 minit...fuh mencabar sungguh oh..lagi2 kalau waktu abes office hour....mmg boleh ilang sabar kot. hehe sabar2 ye tuan puan. puan2 best sket kot.sebab ada gerabak wanita kaler pink. I like i like.

ok back to the point. Train of Tarbiyah pun maacam ktm jgk. 

Tarbiyah tak menunggu penumpangnye.kalau penumpang takmau naik, pintu nye tetap akan tertutup. Train akan terus menuju ke next stesyen dan mengambil penumpang lain.

Train tu tak rugi ape pun..orang yang tak mau naik la yang rugi..
Islam tak rugi kalau kita takmau jadi islam(i kecik ye.utk tahu lebih lanjut i kecik I besar sile refer previous previous entry)
Sebab at the end, Islam tetap akan menang. Yang rugi: kita dan amalan kita... sebab kita tak naik train of tarbiyyah tu..


*Maksud Tarbiyah:
Di dalam kitab Mufradat al-Raghib oleh Imam Al-Asfahani ra (meninggal tahun 502 Hijrah) ada menyebutkan perihal tarbiyah apabila beliau menyatakan : " Al-Rabb pada makna asal ialah tarbiyah iaitu yang menjadikan sesuatu secara beransur-ansur kepada kesempurnaannya."

Al-Imam Al-Baidhawi ra (meninggal tahun 685 Hijrah) telah menyebut di dalam tafsirnya Anwar At-Tanzil Wa'asrar Ta'wil bahawa :
 " Al-Rabb itu pada maknanya bermaksud tarbiyah iaitu yang menyampaikan sesuatu kepada kesempurnaannya secara beransur-ansur.."
(rujukan: http://al-fikrah.net/)

No comments:

Post a Comment